Maandag
In de ochtend geef ik aan drie kinderen dyslexiebehandeling op een SBO. Vandaag staan de drietekenklanken aai/ooi/oei en de viertekenklanken ieuw/eeuw op het programma. Ik blijf na de behandelingen nog even op de school voor een gesprek met de intern begeleider. Daarna rijd ik naar de volgende school voor een adviesgesprek. Op deze school heb ik onlangs een meer/hoogbegaafdheidsonderzoek uitgevoerd. Met de ouders en de intern begeleider bespreek ik de resultaten van het onderzoek, de opgestelde doelen en de adviezen. Na het gesprek rijd ik naar kantoor voor de vijfde bijeenkomst van de ‘Omgaan met faalangsttraining’. Deze training geef ik samen met mijn collega Lisette en Rose Maryn (stagiaire team Leerimpuls). De kinderen krijgen verschillende tools aangereikt die zij kunnen inzetten wanneer zij spanning ervaren. Vandaag plannen we één op één momenten in met de kinderen om samen met hen een leerdoel op te stellen. Ik vind het zo bijzonder om te zien dat de kinderen zichzelf kwetsbaar durven op te stellen en stappen maken. Lisette, Rose Maryn en ik bespreken de bijeenkomst nog even na en ruimen vervolgens alles op. Het was weer een geslaagde bijeenkomst!.
Dinsdag
In het najaar worden er veel groepsgerichte intelligentie onderzoeken afgenomen zoals de NIO en ADIT. Vandaag neem ik een ADIT af. Mijn collega’s Silke en Daphne zijn ook gezellig aanwezig voor de andere groep 8. Nadat ik alle toestemmingsformulieren heb gecontroleerd en de laptops werken beginnen we met de afname. Er staat een ervaren en stevige leerkracht voor de klas. Samen met haar zorg ik voor een soepele afname. De kinderen stellen lekker veel vragen en doen enthousiast mee. Aan het einde van de afname geven de kinderen zichzelf een groot applaus. Ze hebben hard gewerkt! De middag werk ik op kantoor. Hier houd ik meerdere tussenevaluaties met de ouders/leerkrachten van de kinderen van de faalangsttraining. Zij merken echt al verschil bij de kinderen sinds de start van de training. Ik krijg een mooi compliment van één van de ouders. Hun dochter vindt het heel fijn dat ze met mij kan praten over haar spanningen. Blijer kan je mij niet maken!
Donderdag
In de ochtend neem ik de NIO af op een school. Wanneer ik om 8:15 binnenkom zitten alle kinderen in toetsopstelling. Ze zijn er klaar voor! Het is nog vroeg, maar ik besluit om gelijk te beginnen. Het is een hele rustige groep en de leerkracht heeft duidelijk alles goed op orde. De kinderen hebben een goede werkhouding en doen actief mee. Na de afname rijd ik naar huis, waar ik mijn laptop openklap. Ik verstuur verschillende mails, lees nog even twee verslagen door, schrijf een stuk voor de supervisiebijeenkomst volgende week en bereid de faalangsttraining voor maandag voor.
Vrijdag
Vandaag start ik de dag met een individueel onderzoek op een school. Ter ondersteuning bij het bepalen van het schooladvies voor het vervolgonderwijs wil de school graag weten wat de cognitieve capaciteiten zijn van een leerling uit groep 8. De leerling vindt het zichtbaar spannend. Voordat ik begin met het onderzoek probeer ik hem op zijn gemak te stellen. Dan beginnen we met de eerste subtest van de WISC-V-NL. De afname verloopt rustig. De leerling luistert goed naar de instructies en werkt rustig en gemotiveerd. Aangekomen op kantoor is het tijd om te lunchen. Ik haal een lekker broodje in de kantine en klets gezellig bij met mijn collega Silke. In de middag start ik met het uitwerken van de observaties van vanochtend. Daarna verwerk ik de intakegegevens van het onderzoek van volgende week. Ook regel ik verschillende administratieve zaken en bereid ik de dyslexiebehandelingen van volgende week voor. Aan het einde van de dag sla ik mijn laptop dicht. Het is weekend!