Nieuws / 13 november 2024

Kleutertraject geeft steuntje in de rug

Misschien ken je onze adviseurs vooral vanwege het onderzoeks- en advieswerk dat zij op jouw school uitvoeren. Wat zij nog meer kunnen betekenen en hoe zij klanten verder kunnen ontzorgen vanuit een vast pakket, leggen ib’er Eefke Gerritsen en leraar Daniek Landsmeer van de Liduina Basisschool in Den Haag uit in dit inspirerende klantverhaal.

Op een koude herfstdag drinken we met Bazalt Groep onderwijsadviseur Merit Hay-Guijt, Eefke en Daniek een kop thee in het prachtige monumentale pand van deze Bezuidenhoutse school. De school straalt een warm familiegevoel uit, en zelfs als externe word je hier snel opgenomen. Merit komt hier al een aantal jaar als vaste Bazalt Groep-adviseur, waarbij zij vanuit de leerlingondersteuning in pakketvorm diverse opdrachten en onderzoeken uitvoert, zoals de kleutertrajecten.

Steviger in hun kleuterschoenen

Eefke licht de aanleiding toe: “Als school volgen wij onze leerlingen vanaf de start van hun schoolloopbaan goed. De ontwikkelsprongen die kleuters maken, kunnen soms grillig verlopen. Bij de overgang van groep 1 naar groep 2 zien wij vaak al dat een leerling ergens extra aandacht bij nodig heeft. Dit gaat dan niet zozeer om hoe reken- en taalvaardig een kind is (waar ouders vaak als eerste aan denken als het over schoolprestaties gaat), maar meer om sociaal-emotionele vaardigheden, zoals samenwerken en op een positieve manier contact maken, en bijvoorbeeld een goede werkhouding. Zo’n leerling willen we dan iets meer zelfvertrouwen en ‘oefening’ kunnen geven.”

Samen kijken

“Als leraar handel je in de klas vaak zelfstandig en daarom is het soms fijn om samen met andere professionals te sparren,” vertelt Daniek. Ze staat al vier jaar voor de kleuterklas en heeft elk jaar te maken met leerlingen in groep 2 die een steuntje in de rug kunnen gebruiken om zich beter te ontplooien. “Sommige kleuters hebben bijvoorbeeld nog moeite met het opvolgen van aanwijzingen, rustig zitten en luisteren, of samen spelen en samenwerken. Ik bespreek met de ib’er en Bazalt Groep-adviseur wat we in die gevallen het beste kunnen doen voor zo’n leerling. De bevestiging die ik krijg bij de overleggen met andere onderwijsexperts, is voor mij echt van toegevoegde waarde.”

“De bevestiging die ik krijg bij de overleggen met andere onderwijsexperts, is voor mij echt van toegevoegde waarde.”

Handelingsgericht werken werkt!

Eefke gaat verder in op het verloop van zo’n kleutertraject: “Vanaf de herfst wordt in groep 2 bekeken welke kinderen extra ondersteuning kunnen gebruiken. Binnen onze zorgstructuur houden wij met iedere groepsleraar drie keer per jaar een leerlingbespreking. Hierin wordt gekeken hoe de leerlingen het beste begeleid kunnen worden, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van de luisterhouding, de taakaanpak of de spelontwikkeling. Samen met de leraar wordt bepaald of het kleutertraject vanuit Bazalt Groep een passende stap is voor de ontwikkeling van de leerling. Dit gaat dan om één tot drie leerlingen per groep. Er volgt een oudergesprek waarin toestemming wordt gevraagd om mee te doen en wordt uitgelegd wat het kleutertraject inhoudt. We werken met een externe specialist van Bazalt Groep die bekend is met de school. Ouders ervaren dit vaak als prettig en laagdrempelig, want er wordt samen met hen goed en gedegen naar het kind gekeken.”

“In november worden de leerlingen vervolgens door de Bazalt Groep-adviseur in de groep geobserveerd. Dit geeft een objectieve blik. Ook de leraar observeert en vult een observatieformulier in. Daarna worden de ouders uitgenodigd voor een gesprek om samen te bepalen wat er nodig is om in de behoeften van het kind te voorzien en welke aanpak daarbij past. Gezamenlijk worden maximaal twee concrete, behapbare doelen gesteld, waar zowel de school als de ouders aan gaan werken.”

Daniek beaamt dit: “Onderdeel van het kleutertraject is dat de leerling ook thuis op dezelfde manier ondersteuning krijgt van de ouders. Heeft een leerling bijvoorbeeld moeite met taken uitvoeren, dan bieden wij daar diverse tools voor aan en vragen wij de ouders om ook thuis hiermee te oefenen. Dit werkt voor iedereen het allerbeste. Ouders zijn blij met de concrete hulp die zij krijgen, waardoor ze zich erg betrokken voelen. Ze ervaren het traject dat hun kind op alle vlakken sterker maakt echt als een cadeautje vanuit de school.”

“Ze ervaren het traject dat hun kind op alle vlakken sterker maakt echt als een cadeautje vanuit de school.”

Eefke vervolgt: “Iedereen gaat vervolgens met het handelingsplan aan de slag, en in maart komen we weer bijeen om te evalueren. Na het traject blijven we de leerling goed volgen in zijn ontwikkeling en, mocht het nodig zijn, kunnen we altijd nog een keer bij elkaar komen om te bekijken wat verder nodig is.”

Merit: “Het levert vaak zulke mooie gesprekken op tussen school en ouders, waarbij de focus ligt op de krachten van het kind, in de context van de klas en thuis. Dit geeft waardevolle inzichten en handvatten. Ouders nemen als het ware als educatieve ondersteuners deel. Dit sluit heel mooi aan bij het handelingsgericht werken dat wij vanuit Bazalt Groep omarmen, en het belang van de driehoek ‘kind-ouder-school’ daarin.”

Sparringpartner aan huis

Eefke voegt toe: “Ik heb hier zeven à acht jaar als leraar van groepen 1 en 2 gewerkt, en sinds vorig jaar ben ik ib’er van groep 1, 2 en 3. Ik werk dus al langere tijd met Bazalt Groep samen vanuit diverse rollen. De positieve en open manier waarop de onderwijsadviseur naar ons en de leerlingen communiceert, zorgt voor een heel fijne samenwerking. Het voordeel van het kleutertraject is dat de Bazalt Groep-adviseur voor langere tijd betrokken is. Zo kunnen we op meerdere momenten in het jaar met elkaar schakelen en sparren. De leerling krijgt op deze manier de tijd om zich binnen de vastgestelde doelen te ontwikkelen.”

Merit reageert: “De betrokkenheid van de ouders die ik ervaar bij de trajecten, de openheid van de school en het echt kijken naar leerlingen, het out-of-the-box en in mogelijkheden denken – dat is heel fijn werken voor ons. Ik merk dat deze positiviteit ook op de leerlingen afstraalt, waardoor de kans van slagen zo groot is.”

Zekerheid met leerlingondersteuning in pakketvorm

Eefke en Daniek weten niet anders dan dat ze hun vaste Bazalt Groep-adviseur altijd kunnen inschakelen bij diverse vraagstukken. “Wij kunnen eigenlijk iedereen een eigen ‘Merit’ aanraden,” lacht Eefke. “De kleutertrajecten zijn bij ons echt een aanvulling op ons onderwijs; we werken hier elk jaar mee in de groepen 2. Als school volgen wij de leerlingen goed en zetten wij waar nodig extra hulp in. Bazalt Groep kan ook een betrokken partner zijn op een later moment in de schoolloopbaan. Vanuit de pakketten kunnen wij bijvoorbeeld gemakkelijk en snel aanvullende onderzoeken laten uitvoeren door Bazalt Groep als dat nodig is. Deze fijne samenwerkingsrelaties zorgen ervoor dat wij passend onderwijs voor onze leerlingen kunnen bieden. Het is prettig om te weten dat je altijd iemand kunt bellen om mee te denken.”

——————————————————————————————————————–

Hoe kunnen wij jouw school ondersteunen?
Kunnen jullie ook een kleutertraject gebruiken, is er behoefte aan andere extra ondersteuning en heb je interesse in een pakket of wil je advies over welk pakket het beste past voor jouw school? Neem contact met ons op via advies@bazaltgroep.nl en we denken graag met je mee! Meer informatie over onze leerlingondersteuning in pakketvorm vind je hier: https://www.bazaltgroep.nl/dienst/leerlingondersteuning-in-pakketvorm/.