Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Blog – Ontwikkeling en leren, hoe zit dat nou precies?

Recent bekeek ik de documentaire: Het kind en het badwater. De inhoud sluit aan bij het voorgaande onderwerp en bij het blog hieronder. In een iets andere versie plaatsten we dit eerder (KIJK! Weetjes #16 September 2023). Wat ons betreft kunnen we er niet genoeg aandacht aan besteden.  

Observeren van ontwikkeling 

De beschreven ontwikkeling, in de mijlpalen van KIJK! en in de handleidingen, worden vaak gezien als ‘doelen’ die een kind zou moeten bereiken. Niets is minder waar. De beschreven gedragingen, houdingen en vaardigheden zijn kenmerken van de ontwikkeling die je kunt observeren bij een kind van een bepaalde leeftijd. Jij, de pedagogisch medewerker, de leerkracht, ziet dit gedrag, deze vaardigheden iedere dag bij het kijken naar de kinderen in je groep. Het maakt dat je inzicht krijgt in het ontwikkelingsverloop van het kind en kunt signaleren wanneer er sprake is van een afwijkende ontwikkeling.   

Ontwikkeling stimuleer je door de juiste (ontwikkel/leer)doelen te kiezen 

Daarmee bedoelen we doelen die aansluiten bij waar het kind zit in de ontwikkeling. Het zijn altijd doelen voor de langere termijn. Werken aan en met ontwikkeldoelen houdt in dat je je niet alleen bezighoudt met wat er geleerd moet worden, maar ook met de onderliggende processen (de ontwikkeling) die verantwoordelijk zijn voor het al of niet beklijven van het geleerde. Het ontwikkelproces is vaak al gaande nog voor wij het zien.   

Hoe zit het dan met leeractiviteiten?  

Met het aanleren van een versje waarbij het tellen van 1 tot en met 5 centraal staat, wordt niet het getalbegrip ontwikkeld. Slechts een klein stapje daarin! Het ontwikkelen van getalbegrip vereist meer stimulans, op meer momenten in het liefst concrete, betekenisvolle situaties. Moet je dat tel-versje dan maar niet aanleren? Natuurlijk wel! Lev Vygotski (je weet nog wel, die van de ‘zone van de naaste ontwikkeling’) zegt daarover: ‘Leerprocessen kunnen ontwikkeling bevorderen’. Wat wél heel belangrijk is, cruciaal zelfs, is dát wat we aanbieden aansluit bij de (zone van de naaste) ontwikkeling. Alleen dán kan het beklijven en stimuleert het kinderen in hun ontwikkeling. In alle andere gevallen: jammer van de tijd die je eraan hebt besteed: ‘leren’ dat niet aansluit bij de ontwikkeling van het kind is ‘vergeten na de zomervakantie’.   

auteur:
Liesbeth van Waas
Ontwikkelaar KIJK!