Schoolleiders en/of teamleiders zijn bepalend voor de kwaliteit van het team en de school. Hoe zorg je dat ieder teamlid betrokken is, zich verantwoordelijk voelt en gericht is op de eigen maar ook op collectieve ontwikkeling van het team om het leer- en ontwikkelproces van jouw leerlingen binnen jouw school te versterken? Dan kies je voor Samenwerkend Leiderschap!
Samenwerkend Leiderschap: digitale leeromgeving
Vanaf januari 2025 lanceert de Bazalt groep de digitale leeromgeving voor schoolleiders en/of teamleiders voor het VO, MBO of HBO. In deze digitale leeromgeving ga je als schoolleider of teamleider je eigen leiderschapsstijl verkennen en kansen ontdekken op welke wijze je eigen rol en invloed in de school kunt versterken. In de leeromgeving staan fundamentele vragen centraal over het hoe en waarom van Samenwerkend Leiderschap, behandelen we de zes factoren van invloed en schrijf je als deelnemer een plan van aanpak voor je school.
Als team wil je het samen doen. Samen de onderwijsinhoudelijke dialoog voeren, samen leren en ontwikkelen. Je beschikt na afloop over het inzicht en de vaardigheden om invloed uit te oefenen op de sfeer en cultuur binnen je school. Je weet de krachten van het team aan te spreken en als collectief te ontwikkelen om het onderwijs binnen je school te versterken. Hierbij richt je je op de zes invloeden: onderwijskundig leiderschap, de gezamenlijke efficacy van leerkrachten, beoordelingsbekwaam leren, professionele ontwikkeling, feedback en het betrekken van ouders. Deze invloeden heeft de auteur gekozen uit het baanbrekende werk van John Hattie, onderwijswetenschapper.
Samenwerkend Leiderschap: incompany traject
Ben je bestuurder en wil je graag dat jouw team van schoolleiders/temleiders ook samen hierin optrekt? Kies dan voor het incompany traject. Naast dat deelnemers hun eigen reis doormaken ontmoet men elkaar ook binnen het bestuur om samen te reflecteren, te leren en te ontwikkelen op bestuursniveau.
Voordelen van een incompany traject:
- We werken in het traject vanuit een gezamenlijke en gedragen visie op leiderschap in de scholen. Dit helpt bij het ontwikkelen van een gezamenlijke koers;
- Er is een gezamenlijke focus op het versterken van het onderwijsleerproces van leerlingen;
- Dit traject draagt bij aan de ontwikkeling van een collective efficacy op bestuursniveau. Hierbij is er vertrouwen in elkaars kracht, expertise en de gezamenlijke missie;
- Het traject draagt bij aan teamverbinding op bestuursniveau;
- De individuele ontwikkeling draagt bij aan het leer-en verandervermogen van het gehele schoolleidersteam (dit heeft indirect invloed op de ontwikkeling van de leerkrachten en leerlingen binnen de scholen);
- Er wordt gelijktijdig vanuit dezelfde theoretische inzichten ontwikkeld op zowel individueel als teamniveau. Er wordt gebruik gemaakt van dezelfde invloeden;
- In dit traject leert men van en met elkaar binnen één bestuur.
Samenwerkend Leiderschap: maatwerk traject
Wil je als schoolleider met Samenwerkend Leiderschap aan de slag in jouw school? Dan is het ook mogelijk een maatwerktraject aan te vragen. Je volgt dan als deelnemer de route in de leeromgeving. De adviseur/trainer komt bij jou op de locatie om samen met je MT-team Samenwerkend Leiderschap te verkennen en uit te rollen. Hierbij wordt specifiek aangesloten bij de context van jouw school.
Voordelen van een maatwerk traject
- In dit traject ligt meer de focus op de individuele ontwikkeling van de schoolleider zelf in relatie tot de eigen onderwijspraktijk;
- In dit traject is het mogelijk het gehele MT-team te laten participeren in de fysieke sessies;
- Er wordt gewerkt aan de hand van urgentie vraagstukken die op dat moment leven in de school;
- Er wordt relatie gelegd met geformuleerde ambities uit het school-, en jaarplan;
- In dit traject werkt de schoolleider nauw samen met de kartrekkers binnen de school. Gezamenlijk initiëren zij, i.s.m. met de adviseur/trainer een leer-ontwikkelcultuur gericht op het versterken van het leer-en ontwikkelproces voor leerlingen;
Beide trajecten bestaan uit de volgende onderdelen:
- Toegang tot de digitale leeromgeving;
- Begeleiding op afstand van de adviseur/trainer in de leeromgeving;
- Twee fysieke sessies met het schoolleidersteam of met het MT-team op de scholen;
- Een individueel coachgesprek met de adviseur/trainer.
Deelnemers maken een plan van aanpak voor de eigen school. Deze training is geaccrediteerd bij het schoolleidersregister en kan alleen positief worden afgerond als zowel het plan van aanpak is ingeleverd bij de adviseur/trainer en de deelnemer het plan van aanpak voor de eigen school heeft gepresenteerd in de laatste fysieke bijeenkomst.
Heb je vragen?
Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Bazalt Groep en stuur een email aan advies@bazaltgroep.nl.