Aanbod

Leren zichtbaar maken – Voor leraren (VLAT)

Leren zichtbaar maken voor leraren

Wil jij de impact van jouw onderwijs vergroten en de leerresultaten van jouw leerlingen verbeteren? Wil je bewijs hebben van dat wat je doet ook daadwerkelijk de groei van je leerlingen stimuleert? Dat leer je in de training Leren zichtbaar maken – voor leraren (Visible Learning in Action for Teachers, VLAT). In deze training ga je met je hele team aan de slag om het leren zichtbaar te maken in alle groepen op school.

Als leraar in het PO of VO het leren zichtbaar maken in jouw klas

Deze training is speciaal gericht op lerarenteams in het po of vo die na het volgen van de training Leren zichtbaar maken – De Grondslag verder willen met Leren zichtbaar maken.
Je wilt antwoord hebben op vragen als:

  • Is bij mijn leerlingen het leren zichtbaar? 
  • Is er sprake van leerwinst? 
  • Boeken mijn leerlingen vooruitgang en hoe weet ik dat? 

Leren zichtbaar maken – voor leraren: werken aan jouw impact op basis van wetenschap

De Leren zichtbaar maken scholing is gebaseerd op één eenvoudige belofte: elke leerling maakt elk schooljaar minstens één jaar leergroei door. Professor John Hattie heeft grootschalig onderzoek gedaan naar wat effect heeft op het leren van leerlingen en heeft daarover veel cijfers gepubliceerd. Hoe je het meeste impact op leren hebt? Precies dat is het verhaal achter de cijfers! De cijfers helpen je namelijk de juiste keuzes te maken.

Na deze driedaagse LZM VLAT training:

  • Kun je het leren zichtbaar maken in jouw klas.  
  • Heb je onderzoek gedaan in de klas.
  • Heb je je plan van aanpak (een Leren zichtbaar maken impactcyclus) gemaakt en uitgevoerd. 
  • Kun je bepalen wat jouw volgende stappen zijn in de planning van een volgende impactcyclus. 

Wat ga je doen:

Je verkent de instrumenten om onderzoek te doen in je klas. Je leert hoe je het verzamelde bewijs kunt omzetten naar acties. Je ontwikkelt hiervoor een eerste impactcyclus voor jouw klas. Je gaat meteen aan de slag om het geleerde naar jouw praktijk te brengen. Samen met de trainer en je collega’s evalueer je het effect van jouw impactcyclus.

Leren zichtbaar maken – voor leraren maakt jouw impact meetbaar

Leren zichtbaar maken is uniek. Het geeft niet alleen het bewijs dat hetgeen wat je doet effectief is. Het reikt je ook de technieken waarmee je kunt meten welke impact je hebt op het leren van leerlingen. Met die inzichten bepaal je steeds je volgende stappen. Prof. John Hattie reikt de theorie en de denkkaders aan.

Het is een in de praktijk en de wetenschap bewezen manier van werken in het onderwijs die uitgaat van:

Focus op het leren in plaats van het lesgeven!

Meer informatie?

Anderen bekeken ook

Uitgaven