In de training De Leeruitdaging leer je hoe jij er als leraar voor kunt zorgen dat leerlingen ‘diep leren’. Je wilt de manier waarop leerlingen nadenken uitdagen met andere of betere ideeën. Dat doe je met de Leeruitdaging. De Leerkuil vormt de kern van de Leeruitdaging. Je zit in de Leerkuil als je onopgeloste of tegenstrijdige ideeën hebt over datgene wat je probeert te begrijpen. Het gaat daarbij om hoe je leerlingen niet alleen feiten leert verzamelen, maar ook echt leert nadenken over de leerstof.
De essenties
- Je wilt weten hoe je leerlingen begeleidt van oppervlakkig naar dieper leren.
- Je wilt weten hoe laat je leerlingen laat leren in een sociale context door middel van dialoog.
- Je wilt leren nog leuker én uitdagender maken.
Inhoud
Leren is iets anders dan feiten verzamelen. Om leerlingen diep te laten leren, is frictie nodig: twijfel, het even niet meer weten, een cognitief conflict. Dan komen leerlingen uiteindelijk tot betekenisvolle inzichten!
Om diep te leren is het nodig dat je op de grens staat tussen weten en niet weten. Je erkent dat je bepaalde dingen nog niet weet, maar dat je die – met inzet en de juiste strategie – wel te weten kunt komen. Daarom dien je als leraar situaties te creëren waarin leerlingen die onbalans ervaren. Je wilt twijfel zaaien, en de manier waarop leerlingen nadenken uitdagen met andere of betere ideeën. Dat doe je met de Leeruitdaging. Daarmee wordt leren een prikkelende en gezamenlijke inspanning van leerling en leraar. De Leerkuil vormt de kern van de Leeruitdaging. Je zit in de Leerkuil als je onopgeloste of tegenstrijdige ideeën hebt over datgene wat je probeert te begrijpen. Je maakt dan een cognitief conflict door. Door leerlingen uit te nodigen in de Leerkuil te stappen, daag je ze uit om te komen tot diep leren, met als doel het ontwikkelen van betekenisvolle, blijvende inzichten.
De bron bij deze trainingen rond het werken met de Leeruitdaging is het boek De Leeruitdaging van James Nottingham.
Opbrengsten
- Je hebt kennisgemaakt met de uitgangspunten van de Leeruitdaging
- Je hebt zelf ervaren hoe je in cognitief conflict komt
- Je kent de opbouw van het boek
- Je hebt een uitgewerkt concept waar je in de praktijk mee aan de slag kunt
Past deze training bij jou?
Deze training is voor leraren en teams, die het leerproces voor (en samen met ) hun leerlingen inzichtelijk willen maken.
We bieden deze training ook aan voor leraren of pedagogisch medewerkers die kinderen van 3 tot 7 jaar door de Leeruitdaging willen begeleiden. Bekijk dan eens training De Leeruitdaging voor jonge kinderen.
Een training op jouw locatie?
Breng jouw organisatie een stap verder met onze trainingen, coaching of advies. We denken graag met je mee en bespreken de mogelijkheden met je. Stuur een mail naar advies@bazaltgroep.nl.
Om je zo snel mogelijk te kunnen helpen, mail ons dan het onderwerp waar je interesse in hebt, jouw contactgegevens en de gegevens van jouw school / organisatie.
Dan kijken we samen hoe we met jou de volgende stap kunnen zetten.
Uitgaven
-
James Nottingham
De Leeruitdaging -
James Nottingham
De Leeruitdaging – beknopte uitgave -
James Nottingham en Jill Nottingham
De Leeruitdaging voor jonge kinderen -
James Nottingham
Poster De Leerkuil