Is een KIJK! ‘goedgekeurd’ instrument?

In de afgelopen maanden zijn er nieuwe besluiten genomen die van belang zijn voor iedereen die werkt met een observatiesysteem voor kleuters. We brengen jullie graag op de hoogte van deze nieuwe ontwikkelingen en wat dit betekent voor KIJK!.  

Wat zegt de wet? 

Voor kleuters geldt nog altijd dat er geen toetsen (bijv. Cito) ingezet mogen worden en dat het volgen van de ontwikkeling moet gebeuren met een observatie-instrument. Wat verandert ten opzichte van wat eerst werd gecommuniceerd is: een observatie-instrument hoeft niet persé een ‘goedgekeurd’ (dat wordt nu ‘erkenning’ genoemd)  te zijn. 

Wat betekent dit voor scholen?  

Het is aan de school om die keuze te maken: werken met een systeem zonder erkenning of met een systeem mét erkenning. Van observatiesystemen die wél een erkenning hebben is vastgesteld dat er sprake is van betrouwbaarheid en validiteit. Belangrijk is dat de brede ontwikkeling wordt gevolgd: sociaal-emotionele ontwikkeling, taal- en rekenontwikkeling en motoriek. Scholen moeten de manier waarop zij de ontwikkeling van kleuters volgen, verantwoorden aan de Onderwijsinspectie. De inspectie oordeelt over de werkwijze.   

Wat betekent dit voor KIJK!?  

Al eerder communiceerden we dat we met KIJK! het traject voor ‘goedkeuring’ zijn ingegaan. Het veldonderzoek was net uitgezet toen we hoorden van deze nieuwe ontwikkelingen. In  afwachting daarvan hebben we dit daarom on-hold gezet. Onze intentie is nog altijd om KIJK! het predicaat ‘erkend systeem’ te geven. Na de zomer, als de voorstellen die zijn gedaan zijn uitgewerkt tot definitieve besluiten, pakken we het onderzoek opnieuw op. We gaan er vanuit dat de werkdruk en de spanning die corona geeft in het onderwijs dan ook minder  aanwezig zal zijn en dat velen van jullie willen bijdragen aan een erkenning van KIJK!.