Al op de PABO en in mijn LIO stage heb ik geleerd wat KIJK! is. Ik leerde het gemak ervan kennen en toen ik daarna in Antwerpen ging werken, waar ze niet met KIJK! werkten, merkte ik dat ik even onthand was. Ik had geen idee hoe ik kon zien waar een kind zit in z’n ontwikkeling en welke groei het had doorgemaakt. Gelukkig had ik nog wel mijn KIJK! boeken!
Sinds ik op de Beatrixschool werk, inmiddels al weer 6 jaar, werk ik met KIJK!. Een aantal jaar geleden merkten we dat we het onderwijs aan kleuters anders wilden vormgeven en toen we op een collegaschool zagen hoe zij werkten met een Leerplein, wilden wij dat ook. We wilden de groepen, letterlijk, doorbreken. Met onze goed doordachte visie op hoe wij het onderwijs aan onze jonge kinderen wilden aanbieden kregen we toestemming de ruimtes letterlijk te verbinden. De muren werden vervangen door glazen wanden met deuren. En in plaats van 3 bouwhoeken, 3 huishoeken, ontstonden er rijk ingerichte hoeken waar alle kinderen in konden spelen/leren.
Onder begeleiding en aanvullende scholing van toenmalig trainer Olga Franse (Bazalt Groep) hebben we onze visie vertaald naar het onderwijs in de groepen. Alle hoeken hebben we opnieuw ingericht, onze routines doordacht en op die manier hebben we alle doelen (KIJK! Beredeneerd Aanbod) een plek gegeven in ons dagelijkse aanbod. In alle hoeken is aanbod dat past bij alle kinderen, waar het kind ook zit in de ontwikkeling. We hebben een rijk (speel)buffet gecreëerd waar voor elk kind voldoende uitdaging ligt en kansen op ontwikkeling. Dit maakt ook dat het observeren van ontwikkeling makkelijk gaat. Kinderen spelen in een hoek en je hoeft vaak alleen maar te kijken, op afstand. En, soms, met een kleine impuls – bijvoorbeeld materiaal toevoegen – kan je al zien wat het effect daarvan is op het spel van de kinderen. Ik kan hiervan genieten!. Natuurlijk zijn er altijd nog doelen die een bepaalde instructie vragen. Daarvoor bieden we, ook groepsdoorbrekend, voldoende activiteiten aan.
We maken gebruik van de module KIJK! Beredeneerd Aanbod en de daaronder liggende doelen en themaplannen. En, juist vanwege de overdracht met de kinderopvang, werken met de module voor 0-7 jarigen.
Door het werken met KIJK! ken je op den duur de ontwikkelingslijnen heel goed. Dat helpt je bij het kijken naar kinderen. Er zijn zóveel mogelijkheden met KIJK!, ik blijf steeds weer leren. Dat is prettig! Omdat ook de kinderopvang met KIJK! werkt, herkennen ouders dat bij ons en dat maakt dat je het niet meer hoeft uit te leggen. Soms merk ik dat het voor (nieuwe) ouders best lastig te begrijpen is of het confronterend is als ze lezen dat de ontwikkelleeftijd van het kind ‘onder gemiddeld’ is. Gelukkig leer ik net dat je dit kunt weghalen (beheer – instellingen – rapportage). Het gaat ons vooral om de groei van het kind, ten opzichte van zichzelf. Dát willen we laten zien.
Voor ons is KIJK! een werkwijze (én instrument) waarmee je een duidelijk en compleet beeld krijgt van het kind. En, ook al is het registreren altijd best een klus, als ik daarmee klaar ben merk ik dat ik het kind nog beter heb leren kennen en het daardoor nóg beter kan begeleiden.
Omdat we groepsdoorbrekend werken en alle leraren in de kleuterbouw alle kinderen zien is het belangrijk om dezelfde taal te spreken. KIJK! helpt ons daarbij en geeft ons de taal die we nodig hebben.
Alinda Roose – leerkracht groep 1-2 / OB coördinator
Beatrixschool – Goes