Klassenbezoeken schieten er nogal eens bij in bij leidinggevenden. Men wil wel, maar heeft er te weinig tijd voor. Met de ‘Flitsbezoeken’ kan de leidinggevende in zeer korte tijd inhoudelijk goed op de hoogte blijven van de kwaliteit van de lessen in de school. Van de ‘Flitsbezoeken’ is bewezen dat zij zeer effectief en doelmatig zijn. Door de heldere focus tijdens de bezoeken krijgt de leidinggevende in korte tijd veel informatie, waardoor men in een half uur meerdere klassen kan bezoeken.
Deze training maakt leidinggevenden duidelijk hoe een Flitsbezoek eruitziet en hoe je een reflectief klimaat in je school stimuleert. De training biedt handvatten om leraren te laten nadenken over hun professioneel handelen. Ga een korte tijd de klas in en kijk met een gerichte focus naar het onderwijsleerproces. Ontdek hoe je zonder oordeel een reflectieve vraag stelt en de dialoog aangaat. Leer hoe je zonder beoordelend te zijn, sturing geeft aan onderwijsinhoud.
De essenties
- Leer hoe jij een reflectief klimaat in je school stimuleert
- Ga aan de slag met jouw onderwijskundig leiderschap
- Zet leerkrachten in hun kracht!
Werkwijze
Flitsbezoek bestaat uit 3 bijeenkomsten. In de bijeenkomsten wordt gewerkt aan (meer) kennis en inzicht omtrent:
- Achtergrond van de methodiek
- Het flitsbezoek en de reflectieve dialoog in jouw onderwijspraktijk
- Observatie tijdens het Flitsbezoek
- De reflectieve vraag
- De reflectieve dialoog
- Flitsbezoek voorbereiden en uitvoeren in een school
- Ideeën opdoen voor implementatie
De training vindt altijd plaats op een school van een van de deelnemers. Tijdens de training gaan we namelijk ook echt de klassen in om de Flitsbezoeken te oefenen. Vervolgens krijgen deelnemers opdrachten die ze in hun eigen werksituatie gaan uitvoeren.
Die opdrachten worden daarna weer met de andere deelnemers geëvalueerd in de vervolgsessies.
Doelstelling
Het met goed resultaat afsluiten van deze training geeft recht op een certificaat ‘Flitsbezoeken’. Voor het behalen van het certificaat wordt een aanwezigheidsverplichting van 100% gehanteerd, daarnaast is er de verplichting tot het inbrengen van observaties en reflectieve vragen.
- Je hebt een goed beeld wat het Flitsbezoek inhoudt.
- Je hebt kennis gemaakt met de inhoud van ‘Flitsbezoek’ en de vertaling ervan: de aanpak waarmee je in de praktijk direct aan de slag kunt.
- Je hebt de brug geslagen tussen jouw praktijk en Flitsbezoek.
Doelgroep
Flitsbezoek is individueel te volgen of met een aantal collega’s. Het traject Flitsbezoek is heel geschikt voor leidinggevenden of mensen met leidinggevende taken die een reflectief klimaat willen stimuleren in hun school en willen aansturen op het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.
Literatuur
Uitgave Flitsbezoek en de Flitswaaier