Agenda

Training Intelligentieonderzoek in de klas-De vertaalslag

Het doel van de training is dat de onderwijsprofessionals meer kennis hebben over de opbouw van een intelligentieprofiel en ze actief kunnen bedenken wat een leerling in de klas nodig heeft. Ook helpt deze training om de resultaten uit een onderzoek af te lezen en te koppelen aan de praktijk; Wat betekent bijvoorbeeld een laag werkgeheugen voor je handelen in de klas?

 

De training heeft een duur van 2 uur waarin de theorie aan de praktijk gekoppeld wordt. Tijdens de training worden de deelnemers geactiveerd met coöperatieve werkvormen en is er ruimte om persoonlijke vragen en ervaringen uit te wisselen. Het is een laagdrempelige training voor zowel startende als ervaren leerkrachten en intern begeleiders. Voor deze training is geen voorbereiding vereist. Aan het eind van de training kan elke leerkracht actief meedenken over wat de leerling in de klas nodig heeft aan de hand van een intelligentieprofiel. De training kan ook preventief ingezet worden, zodat onderwijsprofessionals beter kunnen inschatten wanneer een intelligentieonderzoek van toegevoegde waarde is.

De essenties

Vergroten van de kennis onder de onderwijsprofessionals om beter aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerling.

Werkwijze

Tijdens de 2 uur zal er informatie gegeven worden over verschillende materialen en zal de WISC-V verder worden uitgewerkt en gekoppeld worden aan de praktijk. Er zal in groepjes worden gewerkt en uitgewisseld, de coöperatieve werkvorm staat centraal in het bespreken van de theorie.

Doelstelling

Het doel van de training is dat de onderwijsprofessionals meer kennis hebben over de opbouw van een intelligentieprofiel en van de resultaten van een intelligentieonderzoek. Daarnaast hebben ze een idee wat preventief ingezet kan worden in de klas en kunnen ze actief meedenken tijdens een adviesgesprek over wat een leerling in de klas nodig heeft.

Doelgroep

Leerkrachten en intern begeleiders