- Startbijeenkomst
- Observeren
- Sociaal-emotionele ontwikkeling
- Omgaan met opvallend gedrag
- Motoriek
- Taal: Woordenschat
- Taal: Interactief voorlezen
- Spel: spelontwikkeling en speelleeromgeving
- Spel: spelbegeleiding- en spelverrijking
- Rekenen
- Thematisch werken met een VE-methodiek
- Ouderbetrokkenheid
De essenties
- Twaalf bijeenkomsten waarvan de inhoud handvatten biedt voor het werken op een VE-locatie.
- Twaalf voorbereidende/praktijkopdrachten waardoor je wordt uitgedaagd te reflecteren op jouw huidige werkwijze.
- Een portfolio waarin je je eigen ontwikkeling beschrijft en de verschillende opdrachten uitwerkt.
- Een coachbezoek waarin je de opgedane kennis en vaardigheden laat zien in de praktijk.
Werkwijze
- De training bestaat uit de volgende onderdelen:
- Twaalf bijeenkomsten van drie uur
- Voorbereidende/praktijkopdrachten met een studiebelasting van een totale studiebelasting van 6 uur
- Een portfolio met opdrachten en zelfreflectie met een studiebelasting van twee uur
- Eén coachbezoek op een VE-locatie
- Certificering op basis van 100% aanwezigheid en een positief beoordeeld portfolio.
Doelstelling
De deelnemer ontwikkelt vaardigheden voor het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen en krijgt inzicht in het afstemmen van een passend aanbod daarop.
De deelnemer krijgt inzicht in het betrekken van ouders bij het stimuleren van de ontwikkeling van hun kind.
Doelgroep
- Pedagogisch medewerkers
- Pedagogisch beleidsmedewerkers/coaches
- IB’ers voor peuters.
- Flex-medewerkers en invallers kunnen deelnemen als zij gedurende de trainingsduur minimaal één dagdeel per bijeenkomst op een VE-groep kunnen werken.