Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Agenda

VE-basisscholing najaar 2025

In de VE-basisscholing krijg je kennis en vaardigheden om op een VE-locatie te werken. De training bestaat uit twaalf bijeenkomsten, het maken van voorbereidende/praktijkopdrachten (studiebelasting is 12 x 30 minuten), het werken aan een portfolio en een coachbezoek. Met het certificaat Basis VE kun je vervolgens zelfstandig op een VE-locatie aan de slag.
  1. Startbijeenkomst
  2. Observeren
  3. Sociaal-emotionele ontwikkeling
  4. Omgaan met opvallend gedrag
  5. Motoriek
  6. Taal: Woordenschat
  7. Taal: Interactief voorlezen
  8. Spel: spelontwikkeling en speelleeromgeving
  9. Spel: spelbegeleiding- en spelverrijking
  10. Rekenen
  11. Thematisch werken met een VE-methodiek
  12. Ouderbetrokkenheid
Elke bijeenkomst heeft een voorbereidende opdracht die voorafgaand aan de bijeenkomst wordt gemaakt. De deelnemers krijgen in de bijeenkomsten theorie aangeboden en gaan hiermee vervolgens individueel en in groepsverband aan de slag. Daarnaast reflecteert de deelnemer op zijn eigen leerproces tijdens de training en noteert dit in een portfolio. Afsluitend bereidt de deelnemer de activiteit van het coachbezoek voor. Alle documenten worden in het portfolio verzameld en worden tijdens het coachbezoek samen met de deelnemer besproken.

De essenties

  • Twaalf bijeenkomsten waarvan de inhoud handvatten biedt voor het werken op een VE-locatie.
  • Twaalf voorbereidende/praktijkopdrachten waardoor je wordt uitgedaagd te reflecteren op jouw huidige werkwijze.
  • Een portfolio waarin je je eigen ontwikkeling beschrijft en de verschillende opdrachten uitwerkt.
  • Een coachbezoek waarin je de opgedane kennis en vaardigheden laat zien in de praktijk.

Werkwijze

  • De training bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Twaalf bijeenkomsten van drie uur
  • Voorbereidende/praktijkopdrachten met een studiebelasting van een totale studiebelasting van 6 uur
  • Een portfolio met opdrachten en zelfreflectie met een studiebelasting van twee uur
  • Eén coachbezoek op een VE-locatie
  • Certificering op basis van 100% aanwezigheid en een positief beoordeeld portfolio.

Doelstelling

De deelnemer krijgt inzicht en ontwikkelt vaardigheden in het stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotioneel en motoriek.

De deelnemer ontwikkelt vaardigheden voor het volgen van de ontwikkeling van jonge kinderen en krijgt inzicht in het afstemmen van een passend aanbod daarop.

De deelnemer krijgt inzicht in het betrekken van ouders bij het stimuleren van de ontwikkeling van hun kind.
De deelnemer wordt bewust gemaakt van de aansluiting tussen de voor- en vroegschoolse educatie en een zorgvuldige overgang van het kind van voor- naar vroegschoolse educatie.

Doelgroep

  • Pedagogisch medewerkers
  • Pedagogisch beleidsmedewerkers/coaches
  • IB’ers voor peuters.
  • Flex-medewerkers en invallers kunnen deelnemen als zij gedurende de trainingsduur minimaal één dagdeel per bijeenkomst op een VE-groep kunnen werken.