Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aanbod

Doorgaande lijn 1-2-3 op school

Als pedagogisch medewerker en kleuterleerkracht speel je een belangrijke rol in de overgang van peuter naar kleuter. Hoe kun je deze overgang soepel laten verlopen? Waar houd je rekening mee in je aanpak, aanbod en handelen? En hoe zorg je voor een goed doorlopende ontwikkellijn?

De meeste peuters kijken vol verwachting uit naar hun vierde verjaardag. Eindelijk mogen ze naar de basisschool. Het is belangrijk dat deze jonge kinderen (en hun ouders) zich veilig voelen bij deze toch vaak grote overgang. Want er verandert veel in de dagelijkse route van een kleuter. Ineens is de kleuter 5 dagen van huis.

Een volgende mijlpaal op school is de overstap van groep 2 naar groep 3. Hoeken maken plaats voor leren achter een tafeltje. De leerlingen in groep 3 missen vaak de concrete materialen en het spel. Hoe kun je als leerkracht van groep 3 aan deze behoefte voldoen zonder je methodes los te laten?

Onze uitgangspunten bij een traject

Elk traject is maatwerk, maar kent wel een aantal uitgangspunten:

  • formuleren van een gezamenlijke en gedragen visie op het jonge, lerende kind
  • voortbouwen op de sterke aspecten van het kleuteronderwijs (zoals inzet van spel, thematisch werken, verschillende werkvormen en concrete materialen)
  • creëren van een doorgaande lijn in spelend leren
  • creëren van een doorgaande lijn in leerlijnen en tussendoelen

Onze jonge kind experts zijn zeer ervaren in het adviseren en begeleiden van peuterspeelzalen, kinderdagverblijven en scholen bij het ontwikkelen van een doorgaande leerlijn. Ze ondersteunen je graag bij het formuleren van een gezamenlijke visie en het creëren van een doorgaande lijn in spelend leren en in leerlijnen en tussendoelen. Ook kan observatiesysteem KIJK! 0-7 jaar je hierbij ondersteunen.