
Wil je leerlingen inzicht geven in hun leerproces en hun leerresultaten verbeteren? Met formatief handelen richt je je op kindgericht en leerdoelgericht onderwijs. Het is een krachtige manier om het leerproces te verbeteren. Het omvat het stellen van duidelijke leerdoelen, het verzamelen van informatie over de voortgang van leerlingen en het geven van gerichte feedback in een cyclisch proces. Zo krijgen de leerlingen én jij inzicht in wat ze al beheersen, waar ze naartoe werken en wat hun volgende stap is.
Wetenschappelijk onderbouwd
Ons aanbod voor formatief handelen is gebaseerd op de wetenschappelijke inzichten van onderwijsexperts zoals professor John Hattie, Shirley Clarke en Dylan Wiliam. Het is vormgegeven rondom de vijf kernstrategieën van Dylan Wiliam:

- Leerdoelen en succescriteria duidelijk maken, delen en begrijpen
- Bewijs voor leren verzamelen
- Feedback geven die het leerproces stimuleert
- Leerlingen activeren als leerbron voor elkaar
- Leerlingen stimuleren om eigenaar van hun leerproces te zijn
Onze trainingsmogelijkheden
Bij Bazalt Groep begrijpen we dat elke school uniek is. Daarom bieden we verschillende mogelijkheden om met formatief handelen aan de slag te gaan:
- Training Formatief Evalueren1 – Een basistraining voor scholen die willen kennismaken met formatief handelen of voor leraren die starten op een school waar dit al wordt toegepast. In drie bijeenkomsten van drie uur leer je de belangrijkste strategieën, werk je met leerdoelen en succescriteria en ga je aan de slag met effectieve feedback.
- Training Formatief Evalueren-blended1 – De basistraining in een blended learning journey, waarbij online zelfstudie wordt gecombineerd met fysieke bijeenkomsten.
- Traject Formatief Handelen – Een driejarig traject voor een schoolbrede en duurzame implementatie, volledig afgestemd op de situatie van de school.
- Verdiepende bouwstenen – De training en het traject kunnen worden uitgebreid met verdiepende bouwstenen. Elke bouwsteen biedt verdieping op een specifiek thema en sluit naadloos aan op het gevolgde programma.
Waarom kiezen voor Bazalt Groep?
Met jarenlange ervaring in het onderwijs en een diepgaande kennis van formatief evalueren, is Bazalt Groep jouw ideale partner voor professionele ontwikkeling. Onze trainingen zijn gebaseerd op de nieuwste inzichten en best practices, en worden verzorgd door deskundige trainers met uitgebreide praktijkervaring.
Heb je vragen, neem gerust contact met ons op.
Neem de volgende stap
Wil je ontdekken hoe formatief handelen jouw onderwijspraktijk kan versterken? Door te investeren in formatief handelen, investeer je in de toekomst van je leerlingen!
Download de brochure voor meer informatie, neem vrijblijvend contact met ons of vraag direct een offerte aan.
1 Formatief handelen / formatief evalueren: hoe zit dat precies?
Onder formatief evalueren verstaan we alle activiteiten die leerlingen en leraar uitvoeren om het leerproces van de leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen. Dit cyclische proces wordt ook wel formatief handelen genoemd. Het omvat dus meer dan enkel evaluatiemomenten. Ook zaken als leerdoelen helder maken, feedback geven en leerlingen eigenaar maken van hun leerproces, zijn onderdeel van dit proces.
Uitgaven
-
Ian Smith
Formatief evalueren – pocketboek -
Dylan Wiliam en Siobhán Leahy
Formatief evalueren in de praktijk -
Shirley Clarke
Leren zichtbaar maken met formatieve evaluatie -
Connie M. Moss en Susan M. Brookhart
Formatief evalueren schoolbreed implementeren