Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aanbod

Formatief handelen

Wil je leerlingen inzicht geven in hun leerproces en hun leerresultaten verbeteren? Met formatief handelen richt je je op kindgericht en leerdoelgericht onderwijs. Het is een krachtige manier om het leerproces te verbeteren.  Het omvat het stellen van duidelijke leerdoelen, het verzamelen van informatie over de voortgang van leerlingen en het geven van gerichte feedback in een cyclisch proces. Zo krijgen de leerlingen én jij inzicht in wat ze al beheersen, waar ze naartoe werken en wat hun volgende stap is.  

Wetenschappelijk onderbouwd 

Ons aanbod voor formatief handelen is gebaseerd op de wetenschappelijke inzichten van onderwijsexperts zoals professor John Hattie, Shirley Clarke en Dylan Wiliam.  Het is vormgegeven rondom de vijf kernstrategieën van Dylan Wiliam: 

  1. Leerdoelen en succescriteria duidelijk maken, delen en begrijpen 
  2. Bewijs voor leren verzamelen 
  3. Feedback geven die het leerproces stimuleert 
  4. Leerlingen activeren als leerbron voor elkaar 
  5. Leerlingen stimuleren om eigenaar van hun leerproces te zijn 

Onze trainingsmogelijkheden  

Bij Bazalt Groep begrijpen we dat elke school uniek is. Daarom bieden we verschillende mogelijkheden om met formatief handelen aan de slag te gaan: 

  • Training Formatief Evalueren1 – Een basistraining voor scholen die willen kennismaken met formatief handelen of voor leraren die starten op een school waar dit al wordt toegepast. In drie bijeenkomsten van drie uur leer je de belangrijkste strategieën, werk je met leerdoelen en succescriteria en ga je aan de slag met effectieve feedback.  
  • Training Formatief Evalueren-blended1  –  De basistraining in een blended learning journey, waarbij online zelfstudie wordt gecombineerd met fysieke bijeenkomsten.  
  • Traject Formatief Handelen – Een driejarig traject voor een schoolbrede en duurzame implementatie, volledig afgestemd op de situatie van de school.  
  • Verdiepende bouwstenen – De training en het traject kunnen worden uitgebreid met verdiepende bouwstenen. Elke bouwsteen biedt verdieping op een specifiek thema en sluit naadloos aan op het gevolgde programma.  

Waarom kiezen voor Bazalt Groep? 

Met jarenlange ervaring in het onderwijs en een diepgaande kennis van formatief evalueren, is Bazalt Groep jouw ideale partner voor professionele ontwikkeling. Onze trainingen zijn gebaseerd op de nieuwste inzichten en best practices, en worden verzorgd door deskundige trainers met uitgebreide praktijkervaring. 
Heb je vragen, neem gerust contact met ons op.

Neem de volgende stap 

Wil je ontdekken hoe formatief handelen jouw onderwijspraktijk kan versterken? Door te investeren in formatief handelen, investeer je in de toekomst van je leerlingen! 
Download de brochure voor meer informatie, neem vrijblijvend contact met ons of vraag direct een offerte aan.  


1 Formatief handelen / formatief evalueren: hoe zit dat precies?
Onder formatief evalueren verstaan we alle activiteiten die leerlingen en leraar uitvoeren om het leerproces van de leerlingen in kaart te brengen, te interpreteren en te gebruiken om betere beslissingen te maken over vervolgstappen. Dit cyclische proces wordt ook wel formatief handelen genoemd. Het omvat dus meer dan enkel evaluatiemomenten. Ook zaken als leerdoelen helder maken, feedback geven en leerlingen eigenaar maken van hun leerproces, zijn onderdeel van dit proces.

Uitgaven