Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Aanbod

Individueel leerling onderzoek

ontwikkeltraject taal

Soms loopt een leerling vast en krijgen leraren, ouders en andere begeleiders niet in beeld waarom, of wat het kind nodig heeft.

In opdracht van scholen en ouders voeren onze gespecialiseerde orthopedagogen of psychologen daarom individueel leerling onderzoek uit. Zij geven naar aanleiding van dit onderzoek advies en praktische tips om in de dagelijkse begeleiding nog beter aan te sluiten bij de specifieke onderwijsbehoeften van het kind.

Verschillende typen onderzoek

Een onderzoek kan bestaan uit een observatie in de klas, tijdens het buitenspelen of de gymles. Soms is het genoeg om van daaruit tips te geven die aansluiten bij het kind en de leerkracht. Als er meer nodig is, bespreken we graag welke onderzoeksmethoden aanvullend inzicht kunnen geven in de onderwijsbehoeften van de leerling. Denk aan:

  • intelligentie-onderzoek;
  • diagnostiek dyslexie;
  • rekenonderzoek;
  • diagnostiek dyscalculie;
  • pedagogisch-didactisch onderzoek;
  • sociaal-emotioneel onderzoek (onderzoek naar zelfbeeld, (faal)angst bijvoorbeeld);
  • neuropsychologisch onderzoek;
  • onderzoek naar gedrag / werkhouding / concentratie;
  • onderzoek naar meer- en hoogbegaafdheid;
  • onderzoek naar leerpotentieel.

Tip: spreken ouders en/of het kind geen Nederlands? Op de website van Pearson is in 19 verschillende talen informatie te vinden over de afname van een niet-talige intelligentietest.

Onze werkwijze

Een gespecialiseerd orthopedagoog/psycholoog stelt de leerling in een individuele setting vragen en laat deze meestal ook praktische opdrachten uitvoeren. Het onderzoek neemt gemiddeld één tot twee ochtenden (of middagen) in beslag en vindt onder schooltijd plaats. Soms komt de expert ook in de groep kijken. Dit gebeurt vanzelfsprekend allemaal in onderling overleg met school en ouders.

Kwaliteit staat voorop

Vanzelfsprekend staan kwaliteit en zorgvuldigheid in onze werkwijze voorop.

  • Al onze psychologen en orthopedagogen zijn lid van het SKJ (Stichting Kwaliteitsregister Jeugd);
  • Medewerkers van Bazalt Groep die betrokken zijn bij leerlingzorg en -onderzoek houden zich aan de gedragscode voor psychologen en orthopedagogen. Deze gedragscode is gebaseerd op de beroepscodes van de beroepsverenigingen NVO (oktober 2008) en NIP (maart 2007) en voldoet aan de eisen die de Wet op Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) stelt.