Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Nieuws / 4 december 2024

Aanpak basisvaardigheden op IKC Driemaster in Den Helder

Geheel onverwacht kwamen Arina Bleijendaal en Sebastiaan de Bruin in maart 2023 terecht bij IKC Driemaster in Den Helder. Beiden waren werkzaam op een andere school binnen dezelfde stichting. IKC Driemaster had aan het einde van het schooljaar ’22-‘23 de subsidie Basisvaardigheden ontvangen, waarvoor zij keuzes moesten maken. ‘En zoals het vaak werkt: als je je er dan ineens in verdiept, dan wil je er ook voor gaan.’

Sebastiaan: ‘Op IKC Driemaster zijn best wat directiewisselingen geweest. De toenmalige directeur raakte ziek en uit beeld, en ook de ib’er viel uit. Wij, Arina en ik, wilden daarin iets betekenen en zijn parttime aan de slag gegaan, naast onze werkzaamheden op onze eigen scholen. In eerste instantie op interimbasis als vervanging tot aan de zomervakantie, om de rust te bewaren en rust te creëren. En toen ging het balletje ineens rollen. Er was best veel aan de hand en er moest ook veel gebeuren. Toen we de subsidie ontvingen voor Basisvaardigheden, moesten we keuzes maken. We hadden een enthousiast team dat aan de slag wilde, maar soms niet goed wist hoe. Daar konden wij best een aandeel in leveren, en binnen no-time zaten we met elkaar aan tafel en besloten ook hier te blijven.’

Ontzorgen
Toen we aan het begin van het traject stonden, kwam er veel nieuwe informatie over deze school op ons af. We hadden daardoor niet altijd de tijd en ruimte om plannen uit te werken. We zochten een sterke partner die ons daarbij kon ondersteunen. Via onze scholingscoördinator, Caroline Orij, kwamen we in contact met Bazalt Groep. Het team van Bazalt Groep heeft ons ontzorgd. Aanvankelijk dachten we aan het programma Leren Zichtbaar Maken, maar dit bleek een stap te ver en op dat moment niet de juiste keuze. We besloten ons te richten op een andere aanpak: Kagan Coöperatief Leren. Deze methode gaf ons concrete handvatten om zowel leraren als leerlingen te helpen.

Bruggen bouwen
Kagan Coöperatief Leren bood praktische oplossingen die hielpen om leerlingen meer betrokken te krijgen en hun sociale vaardigheden te ontwikkelen. We hebben de persoonlijke coaching ook heel sterk aangepakt. Deze aanpak gaf leraren meer vertrouwen in hun werk en zorgde voor een betere samenwerking binnen het team. Het voelde alsof we een brug aan het bouwen waren terwijl we eroverheen liepen, steeds aanpassend aan wat het team nodig had. Op die manier werkten we aan de basisvoorwaarden en basisvaardigheden tegelijk.

Coöperatieve aanpak
In onze situatie merkten we dat leraren flink moesten trekken aan de leerlingen om hen gemotiveerd te krijgen. Door dit proces gezamenlijk te analyseren, ontdekten we dat er onderliggende oorzaken waren. De leerlingen hadden andere behoeften, en door vast te houden aan een traditionele aanpak deden we hen eigenlijk tekort. Met de Kagan-aanpak zien we dat als we leerlingen meer ruimte geven om te bewegen en met elkaar te praten, ze toch op een speelse wijze aan het leren zijn. Wat we ook zien, is dat er veel meer interactie is tussen leerlingen, waardoor hun sociale vaardigheden vooruitgaan. Dit heeft een positief effect op de hele school.

Tijdens het traject merkten we een duidelijke verbetering in zowel de sfeer als de structuur van de school. Een belangrijk moment was onze presentatie op de kwaliteitsdag van onze stichting, waarbij we andere scholen kennis lieten maken met onze Kagan-aanpak. De positieve reacties bevestigden dat we op de juiste weg zaten, al is er nog veel werk te doen om de resultaten verder te verbeteren.

Toekomst
Wat wij zien, is dat de school nu de basisvoorwaarden op orde heeft en dat we verder kunnen gaan met het boeken van resultaten op het gebied van basisvaardigheden. We verwachten dat onze leraren aan het einde van dit schooljaar in staat zijn om weloverwogen keuzes te maken met betrekking tot interventies voor leerlingen.

De samenwerking met Bazalt Groep heeft ons enorm geholpen. Hun expertise en begeleiding hebben ervoor gezorgd dat we ons konden focussen op de kern van ons onderwijs en dat het proces soepel verliep. De nauwe samenwerking en het wederzijdse vertrouwen maakten dit traject zeer waardevol. Hierdoor kijken Arina en ik met vertrouwen naar de toekomst van IKC Driemaster. Ons doel is om de school klaar te stomen voor een nieuwe directeur, zodat de school met vol vertrouwen verder kan groeien.