Gisteren nam auteur Dook Kopmels het eerste exemplaar van Recepten voor klassenmanagement in ontvangst. Dit nieuwe boek biedt leraren concrete recepten om actief te werken aan een lekker lopende groep.
De basisvoorwaarde voor goed onderwijs is een klas of groep die lekker loopt. Een groep waarin leraren de controle hebben over wat er gebeurt en leerlingen zich zonder ruis kunnen concentreren op het leren.
Maar vele leraren kennen vast: een klas waar onrust de boventoon voert en waar je opzoek moet naar structuur. Hoe krijg je dan toch die rust en structuur terug? ‘Recepten voor klassenmanagement – Actief werken aan een lekker lopende groep’ biedt je de oplossing.
Hierin neemt Kopmels je mee langs de meest voorkomende problemen in de klas, zoals ruis, onrust en gebrek aan structuur. Zijn antwoord? Duidelijke, praktische recepten waarmee je direct aan de slag kunt. En zoals elk goed gerecht, gaat het om de juiste balans . Deze recepten draaien om drie onmisbare ingrediënten voor goed klassenmanagement:
- Jouw mentale instelling als leraar: Hoe zorg je dat je stevig voor de klas staat zonder dat je met de pollepel hoeft te zwaaien?
- Verbinding met je leerlingen en onderling: Een goede relatie tussen jou en je leerlingen en een goede onderlinge verstandhouding tussen je leerlingen werkt als bindmiddel.
- Gewoonten en routines: Hoe leer je jouw leerlingen de juiste routines aan zodat het lesgeven vanzelf loopt?
Voor elk van deze drie terreinen vind je passende recepten in dit boek. Alle recepten voorzien van een helder stappenplan en een flinke ‘snuf’ ervaring van Kopmels zelf.
Want een lekker lopende groep is geen kwestie van geluk, een lekker lopende groep kun je maken!
Bestel ‘Recepten voor klassenmanagement’ nu via onze webshop.