Een stimulerende start
Yes! Hier is-ie dan. De eerste uitgave van Bazalt Groep Magazine. In elke editie nemen we je mee in de ontwikkelingen binnen het onderwijs en voeren we een goed gesprek over een actueel onderwijsthema. In de eerste editie nemen je we mee in de wereld van het jonge kind en hoe zij met jou een stimulerende start kunnen maken. Bij Bazalt Groep vinden wij dat je als professional het verschil kunt maken. Jij kunt een kind op weg helpen, op zo’n manier dat het kind daar zijn of haar verdere leven iets aan heeft. Een observatie-instrument dat daarbij kan helpen, is bijvoorbeeld KIJK!. Op pagina 4 lees je een gesprek over het gebruik van KIJK!. Verder staat dit nummer vol met inspiratie en praktijkverhalen hoe jij een stimulerende start kunt maken met jouw klas. Je kunt hier het volledige magazine online doorbladeren of hieronder ieder artikel afzonderlijk lezen en/of downloaden. Veel leesplezier!
Een schoolvoorbeeld van KIJK!
Jonge kinderen ontwikkelen zich grillig. Het is daarom des te meer van belang dat we hun ontwikkeling goed volgen en met regelmaat in kaart brengen. Met KIJK! heb je een sterk observatiesysteem in handen. Een gesprek met ib’er en onderbouwcoördinator Tanja de Voogd-Klaasse, leerkrachten Ineke de Zwarte en Eline Lievense van de Dr. C. Steenblokschool uit Goes en onze KIJK!-expert Liesbeth van Waas over het gebruik van KIJK!.
Bij de les blijven
In de praktijk worden studiedagen vaak ingericht om aan de slag te gaan met het team. Heel fijn, maar door deze gezamenlijke studiedagen wordt vaak het individuele scholingsaanbod vergeten. Bazalt Groep Academie heeft voor het nieuwe schooljaar een inspirerend aanbod geprogrammeerd, zodat je een stimulerende start kunt maken voor jezelf én in jouw klas.
Ontdek waar je kansen voor onderwijsontwikkeling liggen met Samenwerkend leiderschap
Om tot een hecht team te komen, moet je het eens zijn over de aanpak en elkaar steunen. Dan kom je tot de beste prestaties. Het team krijgt meer werkplezier en de leerlingen hebben daar baat bij. We spreken voorzitter college van bestuur van Stichting SOM Marjan Bastiaansen-Ars. Zij volgt momenteel het incompanytraject onder leiding van onderwijsadviseurs Sanne Wensink en Sjoerd van Loon.
Juf, wat wil jij later worden?
In elke editie van ons magazine stellen we deze vraag aan een collega binnen of buiten onze organisatie. Deze keer Agnes van Liere, kleuterjuf van de Stamperiusschool in Wilhelminadorp, aan het woord.
Kruip in het brein van het jonge kind
We gebruiken ze de hele dag door, eigenlijk zonder erbij na te denken: executieve functies. Het zijn cognitieve ‘regel’-functies in ons brein die ons helpen om doelgericht, efficiënt en onafhankelijk te werk te kunnen gaan. Onderwijsadviseur Clara Buter praat ons bij over wat we kunnen verwachten van de executieve functies bij het jonge kind.