Nieuws / 17 april 2024

Online lezen: Bazalt Groep Magazine over het leren optimaliseren – voorjaar 2024

Online lezen: Bazalt Groep Magazine over het leren optimaliseren – voorjaar 2024

De voorjaars editie 2024 van Bazalt Groep Magazine is verschenen. Dit keer staat ons magazine helemaal in het teken van het leren optimaliseren. Je leest hem hier online!

Beter leren kun je leren

Als je weet waar je naartoe gaat, bereik je sneller je doel. En ook: als je weet waar je staat, weet je beter wat de volgende stap moet zijn. Zo werkt het ook met leren: als kinderen inzicht krijgen in hun leerproces, als ze beter begrijpen waar ze staan en waar ze heen gaan, gaan ze met meer motivatie aan de slag. Leren wordt bovendien veel leuker als je beter begrijpt wat je doet en als je de voortgang ziet. Tegelijkertijd is de opgave waar we voor staan groot. Bijna 1,5 miljoen leerlingen in het po rekenen dagelijks op ons. Terwijl het aantal onderwijsgevende onder druk staat. Hoe kunnen wij het leren optimaliseren? Op pagina 4 lees je een gesprek over drie scholen die de handen ineen hebben geslagen om van elkaar te leren. Dat het werken met feedback en succescriteria werkt in het onderwijs, lees je op pagina 10. Op pagina 12 hebben wij een interview met James Nottingham. Net na de zomervakantie is hij in Nederland, maar nu al exclusief in ons magazine. Tot slot kun je op pagina 15 lezen hoe een basisschool met behulp van leerdoelen en succescriteria haar onderwijs vormgeeft. 

Je kunt hier het volledige magazine online doorbladeren of hieronder ieder artikel afzonderlijk lezen en/of downloaden. Veel leesplezier! 

Scholen wisselen ervaringen over schoolontwikkeling uit 

Sommige scholen die continu werken aan de kwaliteit van hun onderwijs, kunnen met een schoolontwikkelingsprogramma prima uit de voeten. Andere scholen willen meer. Bijvoorbeeld: ervaringen uitwisselen met andere scholen, maar nou eens niet binnen de eigen stichting. Daarom organiseerde Bazalt Groep een trainingsdag voor drie scholen die een vergelijkbaar schoolontwikkelingstraject doorlopen en elkaar niet kenden. 

Feedback versterkt het leren en is goed voor de sfeer’ 

‘Feedback versterkt het leren en is goed voor de sfeer’ 

Je leert nergens zoveel als in het onderwijs. Daarom kregen alle leerkrachten van de Rotterdamse Hugo de Grootschool de kans zich te trainen op een specifiek thema. Rudi de Rooij, docent lichamelijke opvoeding, koos voor het thema feedback geven. ‘Mij gaat het vooral om de ontwikkeling die leerlingen doormaken.’  

Groeipijn – gelukkig maar tijdelijk! 

Oprichter van ‘The Learning Pit’ (De Leerkuil) en auteur van meer dan 12 wereldwijd bekende onderwijskundige boeken: James Nottingham. Wie is deze inspirerende man, waar komt het succes van de leerkuil vandaan en hoe ziet hij de toekomst van het onderwijs? Strategisch adviseur Marcel Bogaarts ging een openhartig gesprek aan met James over zijn visie op het onderwijs. 

Meneer, is dit antwoord goed?

In elke editie van ons magazine stellen we deze vraag aan een collega binnen of buiten onze organisatie. We spreken dit keer Maarten Müller: wiskundedocent op Marianum in Groenlo en bovendien expert op het gebied van ‘denkklassen creëren’.  

Op weg naar groepsdoorbrekend werken

Drie jaar geleden werd Andria Michielsen directeur van ’t Noorderlicht in Goes. Binnen de school lag een uitdaging, in lijn met de landelijke tendens in het onderwijs, om het leren anders te organiseren.  


Deze editie van het magazine in je brievenbus?

Vul je gegevens hier in en we sturen je gratis de voorjaarseditie 2024 toe.